خواص سرکه سیب

خواص سرکه سیب

سرکه سیب قرن هاست که در طب سنتی برای کاهش قند خون، پیشگیری از آلرژی و حساسیت، لاغری و کاهش وزن و درمان آکنه و جوش صورت استفاده می شود.

در ادامه برخی از فواید سرکه سیب برای سلامتی بدن، چربی خون، فشار خون و پوست و مو را برای شما گرد آوری کرده ایم.

خواص سرکه سیب برای پوست و مو

آکنه و جوش صورت

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتری قوی است که باعث درمان آکنه و جوش صورت می شود.

مقادیر بالای اسید استیک، اسید لاکتیک و اسید سیتریک موجود در سرکه سیب مانع از رشد باکتری های عامل جوش بر روی پوست شده و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کنند.

درمان آفتاب سوختگی

سرکه سیب یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان سریع آفتاب سوختگی محسوب می شود.

ماسک سرکه سیب و روغن نارگیل

یک فنجان سرکه سیب را با یک چهار فنجان روغن نارگیل و ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و بر روی مناطق آسیب دیده پوست بمالید تا آفتاب سوختگی را درمان کند.

دئودورانت طبیعی

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی قوی است و می توان از آن به عنوان یک دئودورانت طبیعی استفاده کرد؛ مقداری سرکه سیب را با استفاده از یک پد پنبه ای زیر بغل بمالید.

درمان قارچ پای ورزشکار

سرکه سیب دارای خواص ضد قارچی است و به همین دلیل یکی از بهترین روش های طبیعی و خانگی برای درمان قارچ پای ورزشکار شناخته می شود.

درمان زگیل

گفته می شود که اگر هر روز مقداری سرکه سیب را بر روی زگیل بمالید و سپس با یک باند روی آن را ببندید، به درمان سریع تر زگیل کمک می کند.

درمان خشکی مو

سرکه سیب دارای خواص مرطوب کنندگی بوده که مو های خشک و آسیب دیده را درمان می کند و باعث درخشان تر و براق تر شدن موی سر می شود.

درمان شوره سر

سرکه سیب دارای خواص ضد قارچی قوی است و به دلیل مقادیر بالای اسید سیتریک و اسید استیک که دارد با کنترل چربی پوست سر به درمان شوره کمک می کند.

درمان شپش

سرکه سیب یکی از بهترین روش های خانگی برای درمان شپش است.

ماسک ضد شپش با سرکه سیب

یک فنجان سرکه سیب را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل ترکیب کنید و بر روی مو ها و پوست سر بمالید و خوب ماساژ دهید، یک کلاه یکبار مصرف بپوشید و بگذارید یک ساعت بماند. حالا با یک شانه مو ها را شانه بزنید و سپس با آب و شامپو خوب بشویید.

خواص دارویی و درمانی سرکه سیب برای بدن

کبد چرب

سرکه سیب به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و یکی از بهترین روش ها برای پاک سازی و سم زدایی کبد و درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب می باشد.

برای چند روز ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب ولرم ترکیب کنید و بنوشید تا کبد را سریع تر سم زدایی کند.

چربی خون و قلب

مطالعات نشان می دهد که مصرف خوراکی سرکه سیب می تواند به کاهش کلسترول و چربی خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

پیشنهاد می شود که هر روز یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به سالاد سبزیجات خود اضافه کنید و بخورید.

معده و دستگاه گوارش

سرکه سیب حاوی مقادیر بالای انواع اسید هاست که درمان رفلاکس معده، سوزش سر دل و تهوع کمک کرده و باعث سلامتی دستگاه گوارش می شود.

همچنین مطالعات نشان داده که سرکه سیب باکتری های مفید روده را افزایش داده و به بهبود توانایی هضم و جذب مواد غذایی کمک می کند.

دو قاشق غذا خوری را در یک لیوان آب ولرم بریزید و قبل از هر وعده ی غذایی بخورید.

لاغری و کاهش وزن

تحقیقات متعدد نشان می دهد که مصرف سرکه سیب برای ۱۲ هفته بدون تغییر رژیم غذایی باعث کاهش وزن ۲ کیلویی می شود.

سرکه سیب کم کالری است و مطالعات نشان می دهد که خوردن سرکه سیب به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

سلامت دندان ها

سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی قوی است و اگر مقداری سرکه سیب را با مسواک بر روی دندان ها بکشید به سفید تر شدن آن ها کمک می کند.

فراموش نکنید که زیاده روی در استفاده از سرکه سیب باعث فرسایش مینای دندان می شود.

دیابت و قند خون

یک مطالعه نشان می دهد که مصرف سرکه سیب برای ۴ هفته یه کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند. همچنین سرکه سیب حساسیت به انسولین را افزایش داده و با کاهش مقاومت به انسولین، قند خون را در افراد مبتلا به بیماری دیابت کاهش می دهد.

سعی کنید هر روز یک تا دو قاشق سوپ خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و قبل از غذا مصرف کنید.

فشار خون

مطالعات در ژاپن نشان می دهد که استیک اسید موجود در سرکه سیب به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک فنجان آب بریزید و سه بار در روز بنوشید تا فشار خون بالا را درمان کند.

سرماخوردگی

سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی قوی است و علاوه بر این به دلیل مقادیر بالای ویتامین C که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد.

قاعدگی

سرکه سیب به عنوان یک روش خانگی برای به تاخیر انداختن قاعدگی شناخته می شود. سه بار در روز و هر بار یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید و بنوشید.

درمان واریس

برخی مطالعات نشان داده اند که استفاده از سرکه سیب با بهبود گردش خون در بدن به درمان واریس پا کمک می کند. یک فنجان سرکه سیب را با یک قاشق غذا خوری پودر فندق ترکیب کنید و در حرکات دایره ای بر روی ساق پا بمالید.

حساسیت و آلرژی فصلی

سرکه سیب به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و حساسیت و آلرژی فصلی را درمان می کند.

اگر دچار آلرژی فصلی شده اید هر روز دو قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و بنوشید تا حساسیت شما زود تر درمان شود.

عوارض و مضرات سرکه سیب

دوران بارداری و شیردهی

هنوز مطالعات دقیقی از اثر سرکه سیب در دوران بارداری و شیردهی صورت نگرفته و به همین دلیل متحصصان توصیه می کنند که زنان باردار و شیرده از مصرف سرکه سیب اجتناب کنند.

واکنش آلرژیک

سرکه سیب در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود که با علائمی مانند سوزش گلو و خارش پوست مشخص می شود.

هیپوگلیسمی

اگر از دارو های قند خون استفاده می کنید باید بدانید که زیاده روی در مصرف خوراکی سرکه سیب ممکن است باعث هیپوگلیسمی شود.

طبع سرکه سیب

طبیعت سرکه سیب سرد و خشک می باشد. سرکه سیب سرشار از پکتین، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B6، بیوتین، فولات، نیاسین، اسید پانتوتنیک، ویتامین C، سدیم، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، اسید استیک و اسید سیتریک می باشد.

طریقه مصرف سرکه سیب

سرکه سیب را به صورت موضعی برای درمان بیماری های پوست و مو استفاده می کنند.

سرکه سیب را به صورت خوراکی برای تهیه انواع سس سالاد و انواع نوشیدنی به کار می برند.

بهترین زمان مصرف سرکه سیب

گفته می شود که بهترین زمان مصرف سرکه سیب قبل از وعده های غذایی ناهار و شام می باشد.

ارزش غذایی سرکه سیب (۱۰۰ گرم)

کالری : ۲۲

کربوهیدرات : ۰٫۹ گرم

قند : ۰٫۴ گرم

منابع : draxe