خواص جو دوسر

خواص جو دوسر

جو دوسر یا یولاف گیاهی از خانواده ی گندمیان و سرشار از مواد مغذی است که به کاهش قند خون در افراد دیابتی کمک می کند، یبوست را درمان کرده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد.

در ادامه برخی از فواید جو دوسر، جو دوسر پرک و بلغور جود دوسر، سالم ترین نوع غلات را گرد آوری کرده ایم.

خواص جو دو سر برای پوست و مو

پاک سازی پوست صورت

جو دوسر حاوی مقادیر بالای ساپونین است که به عنوان یک پاک کننده طبیعی عمل کرده و به پاک سازی پوست صورت کمک می کند.

مرطوب کننده طبیعی پوست

مقادیر بالای پروتئین ها و چربی های مفید موجود در جو دوسر به آبرسانی و رطوبت رسانی پوست کمک کرده و باعث مرطوب شدن پوست می شود.

ضد آفتاب طبیعی پوست

بلغور جو دوسر دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کرده و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

درمان آفتاب سوختگی

جو دوسر دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و به درمان سریع قرمزی، خارش و سوزش پوست ناشی از آفتاب سوختگی کمک می کند.

درمان اگزما و پسوریازیس

جو دوسر دارای خواص ضد التهابی طبیعی است و می تواند به درمان بیماری های پسوریازیس، اگزما و خارش ناشی از آن کمک کند.

درمان ریزش مو

جو دوسر مقادیر بالای ویتامین و مواد معدنی دارد که به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و ریزش مو را درمان می کند.

ماسک جو دوسر برای ریزش مو

یک قاشق غذا خوری آرد بلغور جو دوسر را با یک قاشق غذا خوری شیر تازه گاو و یک قاشق غذا خوری شیر بادام ترکیب کنید تا خمیری حاصل شود، ایم خمیر را به آرامی بر روی مو ها و پوست سر بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

درمان شوره سر

جو دوسر خواص ضد التهابی دارد که به کاهش خارش و درمان شوره سر کمک می کند.

خواص دارویی و درمانی جو دوسر برای بدن

نوزادان و کودکان

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد مغذی موجود در جو دوسر به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند.

مطالعات نشان داده که اگر جو دوسر را به رژیم غذایی نوزاد (بعد از ۶ ماهگی) اضافه کنید به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، خطر ابتلا به آسم دوران کودکی را کاهش می دهد.

جنین، دوران بارداری و شیردهی

جو دوسر، بلغور جو دوسر و جو دوسر پرک به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی که دارند برای زنان باردار و شیرده مفید هستند.

مقادیر بالای فولات موجو در جو دوسر به بهبود رشد جنین کمک کرده و خطر نقایص لوله ی عصبی جنین در دوران بارداری را کاهش می دهد.

مقادیر بالای فیبر موجود در جو دوسر خطر ابتلا به یبوست در زنان باردار و شیرده را کاهش می دهد.

لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر موجود در جو دوسر به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند. همچنین فیبر موجود در جو دوسر به پاک سازی روده کمک کرده و باعث کاهش چربی شکم می شود.

بدنسازی

جو دوسر، جو پرک و بلغور جو دوسر حاوی مقادیر بالای پروتئین هستند و به عنوان یک منبع طبیعی برای تامین انرژی مورد نیاز ورزشکاران در تمرینات شدید بدنسازی محسوب می شود.

جو دوسر کالری پایینی دارد و برای ورزشکارانی که رژیم لاغری دارند، مناسب می باشد.

معده و دستگاه گوارش

فیبر موجود در جو دوسر به بهبود هضم غذا کمک می کند، معده درد را درمان کرده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در جو دوسر، جو دوسر چرک و بلغور جو دوسر به بهبود حرکات روده کمک کرده و یبوست را درمان می کند.

دیابت و قند خون

فیبر موجو در جو دوسر (بتا گلوکان) حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند.

کبد چرب

جو دوسر به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فیبر که دارد به پاک سازی کبد و کاهش کلسترول خون کمک کرده و بیماری های کبدی از جمله کبد چرب غیر الکلی را درمان می کند.

سلیاک

جو دوسر گلوتن ندارد به همین دلیل یکی از بهترین انواع غلات برای افرادی است که به گلوتن حساسیت دارند یا به بیماری سلیاک مبتلا هستند.

فشار خون

جو دوسر حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست؛ آنتی اکسیدان اون آنترامیدز موجود در جو دوسر با افزایش تولید اکسید نیتریک به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

کلسترول خون و قلب

جو دوسر حاوی مقادیر بالای فیبر به ویژه بتا گلوکان می باشد که با افزایش دفع کلسترول، به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

سرطان

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در جو دوسر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و به دلیل خواص ضد التهابی که دارند، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

تحقیقات نشان داده که فیبر موجود در جو دوسر به بهبود عملکرد روده ها کمک کرده، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات جو دوسر

زیاده روی در مصرف جو دوسر، جو پرک و بلغور جو دوسر به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد، باعث نفخ شکم و احتباس گاز در روده ها می شود.

متخصصان توصیه می کنند، افرادی که در بلع مشکل دارند از مصرف جو دوسر اجتناب کنند؛ جو دوسر و محصولات آن اگر به خوبی جویده نشوند، ممکن است باعث انسداد روده شوند.

طبع جو دوسر

طبیعت جو دوسر، جو دوسر پرک و بلغور جو دوسر معتدل می باشد. جو دو سر سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین B1، ویتامین B5، فولات، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، منگنر، فسفر، آهن، مس، روی، سلنیوم، پروتئین و فیبر است.

جو دوسر به انگلیسی Oat گیاهی علفی یک ساله است که در زمان های قدیم بیشتر به عنوان علف هرز و غذای دام پرورش داده می شد. تا اینکه مردم در لهستان متوجه شدند که می توانند از جو به عنوان یک ماده ی غذایی مقوی و جایگرین گندم استفاده کنند.

جو دوسر بسیار سفت بوده و پختن آن طول می کشد به همین دلیل بیشتر به صورت جو پرک و بلغور جو دوسر استفاده می شود.

جو دوسر چگونه استفاده می شود؟

آرد جو دوسر را برای تهیه انواع نان، کیک، کلوچه، شیرینی، پنکیک و بیسکویت استفاده می کنند.

جو پرک و بلغور جود دوسر را به صورت خام و پخته شده برای تهیه صبحانه با شیر و ماست، انواع سوپ و آش، حلیم، انواع سالاد میوه و سبزیجات و انواع غذا استفاده می کنند.

جو دوسر را برای تهیه چای و دمنوش هم استفاده می کنند که خواص آرام بخش و ضد درد طبیعی دارد و به دلیل خواص ضد التهابی به درمان درد ناشی از آتروز و روماتیسم کمک

ارزش غذایی جو دوسر (۱۰۰ گرم)

کالری : ۳۸۹

چربی : ۶٫۹ گرم

کربوهیدرات : ۶۶٫۳ گرم

پروتئین : ۱۶٫۹ گرم

فیبر : ۱۱٫۶ گرم

منابع : healthline